dlaczego warto uzywać historii w marketingu

Jedną z rzeczy, jaką ostatnio zrozumiałem jest to, że…

…marketing to „wewnętrzna” gra.

Chodzi mi o to, że to wszystko co dzieje się od momentu, kiedy ktoś zapisze się na Twoją listę, zależy od Twojego wnętrza, czyli sposobu myślenia, nastawienia i oczekiwań.

Dla wielu osób to może być bzdurą ale prawda jest taka, że podstawową różnicą pomiędzy wyjątkowymi marketerami a całą resztą jest to, że ci pierwsi dbają w pierwszej kolejności o to co jest „w środku” i na tej podstawie tworzą przekaz marketingowy, którego celem jest przedstawić ofertę.

Cała reszta z kolei skupia się tylko na tym, żeby coś (czasami cokolwiek) sprzedać.

To również, co można zauważyć u najlepszych marketerów to fakt, że prowadzą oni swój marketing „wokół” historii.

Wokół czegoś prawdziwego, co pozwoli ich odbiorcom utożsamić się z nimi.

Nie Ma Nic Lepszego Niż TWOJA Historia

W świecie biznesu wiele mówi się o konkurencji ale istnieje coś, co sprawia, że każdy z nas może się od tej konkurencji wyróżnić i jest to historia. Twoja historia.

Nikt i nigdzie nie będzie w stanie jej podrobić, ponieważ jest ona Twoja i jeśli zostanie opowiedziana we właściwy sposób, może sprawić, że dla wielu osób naturalną rzeczą po zapoznaniu się z Twoją historią, będzie skorzystanie z Twojej oferty.

Wszystko jednak zależy od Ciebie.

Możesz prowadzić swój marketing jak większość, unikając dzielenia się swoją historią albo po prostu to zrobić.

Niebezpieczeństwem wynikającym z możliwości pierwszej jest to, że robiąc to co większość, będziesz mieć dokładnie takie same wyniki jakie ma większość.

Mój „Pierwszy Raz”…

To było kilka lat temu, ponieważ to właśnie kilka lat temu zrozumiałem, że opowiadanie historii jest jedną z najlepszych (jeśli nie najlepszą) metod marketingowych.

Po raz pierwszy wykorzystałem ją, pisząc maila do mojej pierwszej listy adresowej, jaką zbudowałem.

Był to mail na temat tego, jak zakupiony przeze mnie produkt informacyjny pomógł mi w moim biznesie.

To była prawdziwa historia, którą podzieliłem się z około 700 osobami na liście.

W efekcie tego maila 25 osób kupiło ten produkt a ja zarobiłem całkiem „przyjemną” prowizję :-)

Nie mogę zakładać niczego na 100% ale wiem, że gdybym napisał maila, który tylko w „logiczny” sposób motywowałby do zakupu tego samego produktu, kupiłoby go zdecydowanie mniej osób.

Dlaczego Warto Używać Historii w Marketingu?

Jeśli miałbym odpowiedzieć jednym zdaniem to byłoby to: Bo historie nie są nudne.

Nie zrozum mnie źle…

Fakty i liczby, które są związane z ofertą, jaką promujesz są istotne i potrzebne ale jeśli za nimi nie stoi żadna historia, to wiele osób nie będzie chciało ich poznać.

Nie raz już i nie dwa już spotkałem się z reakcją, że historia jest niepotrzebna w ofercie, ponieważ wtedy oferta jest za długa i nikt jej nie przeczyta.

Tak, to prawda. Nikt albo prawie nikt nie czyta całej oferty ale rozpoczęcie od historii sprawia, że o wiele więcej osób zechce ją przynajmniej „przeskanować”.

Dlaczego tak jest?

Masowa Hipnoza

Wszyscy jesteśmy „zahipnotyzowani” i przez większość czasu myślimy o sobie, swoich problemach i wyzwaniach oraz o tym jak poradzić sobie z nimi.

Jedynym więc sposobem, żeby zwrócić uwagę odbiorcy to „przerwać” mu jego historię i zaprosić do swojej.

Jeśli z kolei Twoja historia będzie odnosić się również do problemów i wyzwań Twojego odbiorcy, to przeczyta on ją o wiele chętniej, utożsamiając się z Tobą i „angażując” w Twoją historię.

Jest oczywiście jasne, że nie możemy mówić o jakichkolwiek gwaranacjach.

Nie możemy zakładać, że wystarczy jakoś napisać historię i że to wystarczy bo nie wystarczy….

Historia + … = Efekt

Jest jeszcze jedna sprawa, która jest bardzo istotna podczas opowiadania historii.

Oto co ułyszałem ostatnio na ten temat:

Dobry pisarz i dobry marketer zawsze osiągnie lepsze efekty niż świetny pisarz i słaby marketer.

Chodzi w tym wszystkim o to, żeby nie tylko opowiadać historię ale żeby zrobić to we właściwy sposób.

Sztuka ta nazywa się copywritingiem.

W wielkim uogólnieniu copywriting to właściwe wykorzystanie właściwych słów aby odbiorca „wszedł” do naszego świata i przerwał swój wewnętrzny dialog.

Tak więc do osiągnięcia efektu czyli np. dokonania sprzedaży potrzebujemy historii i copywritingu.

Podstawy Copywritingu

 

Dobra Wiadomość :-)

W mojej ocenie dobry copywriter to taki, który potrafi pisać tak jak mówi.

Dlaczego?

Bo o wiele łatwiej jest nam przeczytać tekst, który został napisany językiem potocznym, używanym przez nas na co dzień.

Jedyną z kolei słuszną metodą stawania się coraz lepszym w pisaniu i dzieleniu się swoją historią jest sytematyczny terning.

Im więcej piszesz, tym lepszy jesteś.

Jeśli dodatkowo robisz według pewnych prostych wskazówek (takich jak te przedstawione w tym 8-tygodniowym kursie) to jesteś na najlepszej drodze do tego, żeby potencjalni klienci chcieli zobaczyć to, co masz im do zaoferowania.

I jeszcze jedna rzecz na koniec…

W mojej ocenie najważniejsze przed podjęciem jakiegokolwiek działania jest odpowiednie nastawienie mentalne.

Nastawienie do siebie (wiara w siebie) oraz do swoich odbiorców (szczera chęć służenia i pomocy a także wiara w ludzi, do których się zwracasz).

Wiele osób twierdzi, że najważniejsze to napisać dobrą ofertę a ja do tego dodaję, że…

…najważniejsze to napisać dobrą ofertę, mając do całego procesu dobre nastawienie i dobre intencje. 

Wszystko ma swój początek w myśli i wszystko jest energią a skoro tak, to wszystko musi zacząć się od Twojej dobrej energii.

 


Z życzeniami sukcesu,
Michał Kidziński

komentarz